MBA

گروه تخصصی MBA (مرکز آموزش ماهان)

MBA

گروه تخصصی MBA (مرکز آموزش ماهان)

بازاریابی حسی

يكشنبه, ۲۴ آبان ۱۳۹۴، ۰۶:۲۹ ب.ظ

بازاریابی حسی


 بازاریابی حسی یا همان sensory marketing شاید موضوع جدیدی نباشد اما در متون قدیمی بازاریابی دیده نمی شود. 

به طور کلی تعریف بازاریابی در ۳ کلمه خلاصه میشود: شناسایی، شناساندن و رضایت. 


برای رسیدن به این اهداف بازاریابی ۵ ابزار ترویج وجود داره که با هاش آشناییم: تبلیغات، چاشنی های فروش، روابط عمومی، فروش حضوری و بازاریابی مستقیم؛ 


اما اخیرا ابزار ششمی به این ابزار اضافه شده است و آن بازاریابی حسی است. 

خلاصه‌ی کلام بازاریابی حسی این است که در ابزارهای دیگر حداکثر دو حس شنوایی و بینایی مخاطب درگیر می‌شوند اما در این شیوه، حواس چندگانه فرد (چشایی، لامسه، بینایی، شنوایی، بویایی) درگیر می‌شوند لذا ماندگاری پیام بسیار بیشتر و مؤثرتر است.


همه ما از اهمیت حواس انسان آگاهیم اما این موضوع مدت زمان زیادی در بازاریابی نادیده گرفته شده. 


بازاریابی حسی در مورد چگونگی برانگیختن احساسات مشتریان برای ترغیب کردن آن ها به خرید محصولات و خدمات بحث می کند. در واقع می دانیم فرایند خرید تنها یک فرایند منطقی نیست و احساسات نیز در این فرایند موثر است.


در این بخش ابتدا روی حس بینایی بیشتر صحبت می کنیم:


بسیار مهم است که محصولات ما وقتی دیده می‌شود چه حسی به مخاطب منتقل می‌کند. 

بسیاری از شرکت‌ها اهمیت بسته‌بندی را دست‌کم می‌گیرند. اطلاعاتی که از طریق بینایی منتقل می‌شود تاثیر قابل‌توجهی بر احساس مخاطب از محصول یا خدمت شما دارد. انتخاب رنگ مناسب نیز اهمیت دارد. 


رنگ‌ها می‌توانند بر نحوه خرید ما تاثیر بگذارند. 

مقاله‌ای که در سایت «لایف هکر» منتشر شده نشان داده است که پیشخدمت‌هایی که لباس قرمز می‌پوشند، اغلب انعام بیشتری دریافت می‌کنند و رنگ قرمز حتی بر میزان خریدهای آنلاین هم تاثیر می‌گذارد!


رنگ یکی از مواردی است که بعید است از یاد مشتری برود. 

با شنیدن واژه « ایرانسل» چه رنگی در ذهنتان تداعی می‌شود؟ برند «رایتل» چطور؟ 

نکته مهم آن است که وقتی رنگی را انتخاب کردیم در تمامی تبلیغات و اقلام بازاریابی از آن رنگ به عنوان رنگ غالب استفاده کنیم تا پس از مدتی آن رنگ بخشی از هویت کسب‌و‌کار ما شود. 


رنگ باید با نوع محصولات یا خدمات ما همخوانی داشته باشد. 

مدتی قبل یک شرکت تولید آب معدنی در ایران از رنگ قرمز استفاده کرده است. قرمز رنگی گرم است و نمی‌تواند سرد و خنک بودن را تداعی کند.


سوال : شما از به کارگیری این حس توسط یک برند تجربه ای دارید ؟


تا به حال به این موضوع فکر کرده بودید که حس بینایی شما درگیر یک برنامه تبلیغاتی شده است ؟


به جز کاربرد رنگ و بسته بندی چه موارد دیگری این حس رو درگیر می کند؟

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۸/۲۴
امیر وصالی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی