قالبهای ارائه طرح کسب و کار
قالبهای ارائه طرح کسب و کار
قالبی که یک طرح کسب و کار ارائه میشود نیز وابسته به شرایط ارائه است. داشتن ۳ تا ۴ شکل مختلف از یک طرح کسب و کار به ویژه در شرکتهای نوپا غیرعادی نیست.
۱- Elevator Pitch: یک ارائه مختصر ۳ دقیقهای از خلاصه مدیریتی طرح کسب و کار که اغلب به عنوان یک تیزر تبلیغاتی برای جلب توجه و نظر سرمایهگذاران، مشتریان یا شرکای استراتژیک بااقوه به کار میرود.
۲- ارائهی شفاهی طرح: یک ارائهی جذاب با استفاده از ابزارهای بصری (اسلاید، نرمافزارهای گرافیکی و...) که محرک بحث و تبادل نظر میشود و مخاطب طرح را ترغیب به خواندن مکتوب طرح مینماید. محتوای جلسهی ارائهی شفاهی عمدتاً حول خلاصهی مدیریتی طرح متمرکز است و تعدادی نمودارهای کلیدی که روند شاخصهای مالی را نشان میدهند و مقایسههایی که میتوانند بر تصمیمگیریها اثرگذار باشند. علاوه بر این، در صورتی که محصول جدیدی ابداع شده باشد ارائهی دموی محصول نیز میتواند بخشی از برنامه باشد.
۳- مستندی که در اختیار ذینفعان خارج سازمان قرار میگیرد، که دارای جزئیات کافی است؛ با ادبیات مناسبی نوشته، و در قالب زیبایی آماده شده است.
۴- طرح عملیاتی درونسازمانی: یک برنامهی کاملاً دقیق و دربرگیرندهی آن دسته از جزئیات برنامهریزی است که به کار ذینفع برونسازمانی نمیآید ولی مدیریت برای عملیاتی ساختن برنامه به آن نیاز دارد. سبک نوشتاری این طرح غیررسمیتر است و صراحت بیشتری در مقایسه با طرحهای برونسازمانی دارد.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.