MBA

گروه تخصصی MBA (مرکز آموزش ماهان)

MBA

گروه تخصصی MBA (مرکز آموزش ماهان)

اصول طراحی لوگو حرفه ای

شنبه, ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۴، ۱۲:۰۵ ب.ظ

اصول طراحی لوگو حرفه ای

با گسترش استفاده ار اینترنت چشمهای بیشتری شما را خواهند دید، از اینرو طراحی لوگو برای سایت یا شرکت شما اهمیت ویژه ای پیدا میکند. آرم و نشانه شما وظیفه معرفی و انتقال سریع پیام به بیننده را برعهده دارد. در ادامه 10 اشتباه رایج در طراحی لوگو را به شما معرفی خواهیم کرد.

1- طراحی لوگو توسط یک آماتور

شما باید در همه جرئیات حرفه ای دیده شوید. شرکت یا تجارت های نوپا هزینه بالایی را برای خرید تجهیزات و استخدام افراد میپردازند ولی معمولا به طراحی لوگو شرکت توجه لازم را نمیکنند.

دلایل زیادی وجود دارند که طراحی لوگو بصورت حرفه ای انجام نمیشود:

  • شرکتها بدنبال طراحی لوگو رایگان بوده و خود این امر مهم را انجام میدهند.
  • یکی از آشنایان که آشنایی کم یا متوسطی به طراحی گرافیکی دارد کار طراحی لوگو شرکت را بر عهده میگیرد.
  • استفاده از طراحان محلی و دفاتر خدمات کامپیوتری
  • طراحی لوگو به یک شرکت اینترنتی با قیمت پایین سپرده میشود
  • طراحی لوگو رایگان بعنوان خدمات جانبی چاپ یا طراحی سایت ارائه میشود
  • تمام موارد بالا بطور معمول به یک نشانه یا آرم شما را آماتور جلوه میدهد، که عملا چهره نامناسبی از کل مجموعه و تجارت شما به نمایش میگذارد.

در مقابل اگر طراحی لوگو سایت یا شرکت خود را به یک طراح حرفه ای بسپارید:

  • آرم شما متفاوت شده و براحتی در ذهن مخاطب مینشیند
  • دیگر نیازی به طراحی لوگو توسط شخص دیگر و تغییر در تمام تبلیغات و سایت خود نخواهید داشت
  • عمر مفید طرح شما بسیار زیاد بوده و تا چند سال نیاز به تغییر آن نخواهید داشت
  • آرم شما حرفه ای و مناسب به نظر میرسد.

2- پیروی از مد روز و طرح های رایج

پیروی از مد روز و طرح های رایج در طراحی لوگو

پیروی از مد روز و طرح های رایج در طراحی لوگو

استفاده از سایه، انعکاس و خطوط منحنی مشخص در بازه های زمانی خاصی در طراحی لوگو رایج میشوند که پس از مدتی تکراری شده و به کلیشه تبدیل میگردند. طرح شما باید مستقل از زمان بوده و از تکنیکهای روز در آن پرهیز کنید. یک طراح حرفه ای تصویری کاملا خاص را متناسب با فعالیت شما در طراحی لوگو بکار میبرد و از متدهای کلیشه ای استفاده نخواهد کرد.

3- استفاده از عکس یا تصاویر بی کیفیت

استفاده از عکس یا تصاویر بی کیفیت در طراحی لوگو

استفاده از عکس یا تصاویر بی کیفیت در طراحی لوگو

برای طراحی لوگو باید از نرم افزارهای گرافیکی وکتور مانند Adobe Illustrator یا Corel Drawاستفاده شود. تصاویر وکتور با تغییر سایز کیفیت خود را از دست نمیدهند ولی تصاویر طراحی شده با فتوشاپ با تغییر سایز کیفیت خود را از دست خواهند داد.

ممکن شما در آینده طرح خود را در سایزهای بسیار بزرگ برای چاپ برروی بنر یا بیلبورد نیاز داشته باشید و در این زمان تصاویر بر پایه وکتور کیفیت خود را بخوبی حفظ خواهند کرد.

4- استفاده از تصویر آماده در طراحی لوگو

استفاده از تصویر آماده در طراحی لوگو

استفاده از تصویر آماده در طراحی لوگو

این اشتباه را معمولا شرکتهایی که خود اقدام به طراحی لوگو میکنند یا آنهایی که کار را به فردی آماتور میسپارند مرتکب میشوند. استفاده از تصاویر وکتور آماده موجود در اینترنت برای طراحی لوگو علاوه بر نقض قانون کپی رایت این احتمال را بهمراه دارد که روزی طرح آرم خود را در جایی دیگر مشاهده کنید و این متمایز بودن شما از دیگران را از بین خواهد برد. تشخیص تصاویر آماده کار دشواری نیست و معمولا از المانها و گرافیک مشابهی استفاده میکنند.

5- طراحی لوگو برای خودتان و نه دیگران

طراحی لوگو برای خودتان و نه دیگران

طراحی لوگو برای خودتان و نه دیگران

گاهی شما با فونت یا تصویری خاص برخورد میکنید که برای خودتان جذاب است و تصمیم میگیرید که از آن در طراحی لوگو شرکت استفاده کنید. ولی قبل از آن بررسی کنید که آیا مناسب شرکت شما هست یا خیر؟ برای مثال یک فونت مدرن یا فانتزی نمیتواند گزینه مناسبی برای یک سازمان عمومی باشد.

برخی از طراحان علایم تجاری را در طراحی لوگو بکار میبرند که کاری اشتباه است. بهتر است بر روی نیاز مشتری و پیامی که قرار است به بیننده القا شود تمرکز و دقت بیشتری انجام گیرد.

6- پیچیدگی بیش از حد در طراحی لوگو

پیچیدگی بیش از حد

پیچیدگی بیش از حد

یک مثال مناسب استفاده از اثر انگشت در طراحی لوگو است، شما تنها زمانیکه از نزدیک و به دقت به یک اثر انگشت نگاه کنید میتوانید پیچیدگیها و انحنای خطوط آن را تشخیص دهید. به محض اینکه چشم از آن بردارید تمام جزئیات را از یاد خواهید برد این دقیقا همان اتفاقی است که در صورت استفاده از تصاویر پیچیده در طراحی لوگو رخ میدهد.

اگر در ابعاد کوچک مورد استفاده قرار گیرد بسیاری از جزئیات آن قابل مشاهده نبود و کیفیت اصلی خود را از دست خواهد داد. یکی از فاکتورهای مهم در طراحی لوگو آن است که براحتی در یاد افراد بماند و لازمه این امر سادگی آن است. نگاهی عمیقتر به طراحی لوگو شرکت های بزرگ مانند Nike، Apple و McDonald’s گواهی براین امر است.

7- استفاده از رنگ برای انتقال مفهوم

استفاده از رنگ برای انتقال مفهوم

استفاده از رنگ برای انتقال مفهوم

وابستگی به رنگ یکی از رایجترین اشتباهات در طراحی لوگو است، بسیاری از طراحان علاقه زیادی به استفاده از رنگها برای انتقال مفاهیم دارند در حالیکه استفاده از رنگ باید آخرین گزینه شما در طراحی لوگو باشد. بهتر است که کار خود را در ابتدا بصورت سیاه و سفید انجام دهید.

هر شرکت یا سایتی در طول زمان و انجام تبلیغات خود نیاز به نمایش نشانه خود تنها با یک رنگ خواهد داشت پس باید بعد از طراحی لوگو آنرا در حالت تک رنگ بررسی کنید و ببینید که آیا هنوز مفهوم مورد نظر شما را به بیننده منتقل میکند یا خیر.

8- انتخاب فونت نامناسب

انتخاب فونت نامناسب

انتخاب فونت نامناسب

برای طراحی لوگو انتخاب فونت مناسب از اهمیت بالایی برخوردار است و در بسیاری از موارد انتخاب نامناسب فونت میتواند موجب شکست تبلیغاتی یک لوگو گردد. (به نمونه نشان داده شده در تصویر دقت کنید)

برای یافتن فونت مناسب شما باید به شباهت و هماهنگی ظاهری آن با تصویر بکار رفته در طراحی لوگو دقت کنید. این امر نیازمند سلیقه و تجربه کافی در این زمینه است زیرا شباهت و هماهنگی بیش از حد بین این دو به بیینده تصویری یکپارچه منتقل میکند و اجازه تفکیک نوشته و طرح را در طراحی لوگو شما به او نمیدهد از طرف دیگر ناهمخوانی زیاد موجب سردرگمی بیننده و کاهش کیفیت بصری لوگو شما خواهد شد.

هر فونت میتواند شخصیت متفاوتی داشته و مفهومی متناسب با زمینه کاری شما به بیننده القا کند. پس در انتخاب فونت مورد استفاده در طراحی لوگو شرکت خود دقت کنید.

9- استفاده از چند فونت مختلف

استفاده از چند فونت مختلف

استفاده از چند فونت مختلف

فرض کنید که تمام تصاویر یک آلبوم را همزمان به کسی نشان دهید، بیننده زمان و تمرکز کافی برای تشخیص و درک تک تک تصاویر نخواهد داشت، استفاده از چند فونت متفاوت در طراحی لوگو مشکل مشابهی را برای بیننده رقم خواهد زد.

حداکثر ار دو فونت و با سایز متفاوت در طراحی لوگو بهره بگیرید.

10- کپی کردن لوگو دیگران

بزرگترین اشتباه در طراحی لوگو استفاده از لوگو دیگر شرکتها است. بطور مثال شما در اینترنت شرکتهایی که در زمینه کاری شما و در خارج از کشور فعال هستند را جستجو کرده و بجای طراحی لوگو از آرم و نشانه آنها کپی برداری میکنید. هدف اصلی از طراحی لوگو معرفی شرکت شما و انتقال پیام اصلی آن است، مسلما کپی کردن آرم دیگران کمکی به شما در این زمینه نخواهد کرد. ( ترجمه و ویرایش شده از سایت Smashing )

بیشتر بخوانید: سئو وبلاگ و تاثیر تعداد کلمات بر آن

10 اشتباه رایج در طراحی لوگو ارائه توسط:  وبسیمادر تاریخ 13/05/2013 10 اشتباه رایج در طراحی لوگو - وبسیما

اصول طراحی لوگو حرفه ای با گسترش استفاده ار اینترنت چشمهای بیشتری شما را خواهند دید، از اینرو…

Rating: 4.5
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۲/۲۶
امیر وصالی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی